Followers

Sunday, May 8, 2011

KASIH IBU TIADA TOLOK BANDINGNYA....:-) SELAMAT HARI IBU






Kedengaran tangisan seorang bayi..disaat si ibu melahirkan anakNya dengan penuh kesabaran dan kesakitan yang dihadapinya tanpa pernah meNgenal erti kesakitan sekalipun. Bahu kecil ibu dicipta agar dapat menahan seluruh beban dunia,sewaktu kita masih bayi bahu itulah yang dicipta untuk menenangkan kita...begitu beruntungnya kita mempunyai seorang ibu yang memahami..tapi kadang-kadang kita sebagai anak yang selalu merungut.......

Banyak hal yang tanpa disedari ternyata ibu lebih mendahulukan suami dan anak-anak daripada diri sendiri..seperti kebiasaan kesibukan seorang ibu di dapur untuk menyediakan makanan kepada anak-anak..tidak sedikit pun dia merasa jemu melayan karenah anak-anak..apabila diimbau kembali zaman kecilku, sememangNya aku dan adik beradikku kami memang kuat bergaduh..kadang-kadang sebab hal kecil pun boleh berkelahi...Kepada ibu lah tempat kami mengadu...banyak hal-hal yang tanpa kita sedari pengorbanan kasih sayang dan perhatian ibu sepanjang masa..

selama aku hidup dari kecil sampai dan besar gajah nie, tidak pernah pun sesekali aku melihat ibuku menangis di depanku..Bila ibu bersedih pun kita tak tahu..pernah kah kita sebagai anak nie cuba menyelami hati dan perasaan seorang ibu...??

Tidak pernah sesekali ibu merungut  atau berkira sedikit pun tentang pengorbananNnya selama ini..sedangkan kita sebagai anak yang selalu merungut..."nak makan apa malam nie..ceq lapaq nie..ini tak sedap...ini tak cukup..kuah gulai cair sebab santan tak cukup pekatlah...dan macam-macam lagi...kadang-kadang pemberian tudung atau baju yang tidak menepati cita rasa kita sendiri pun kita merungut..sedangkan pemberian ibu itu ikhlas.....



Aku ingat lagi kata-kata DR.Fadzilah kamsah" ketika seorang ibu melahirkan anaknya, lebih 6000 urat kecil terputus..sebab itulah jika ibu meninggal dunia ketika melahirkan anaknya, dikira mati syahid... " 

daripada kata-kata tersebut kita dapat melihat betapa besarNya pengorbanan kasih seorang ibu terhadap anak-anak..sebenarnya nilai kasih sayang seseorang ibu tidak dapat dinilai dengan wang ringgit
kasih sayang seorang ibu akan sentiasa kekal dan berada di sisi anak-anak selagi hayat dikandung badan..


"ketika lahir, anda menangis dan semua orang diseliling anda tersenyum, hiduplah dengan hidupmu,justera ketika anda meninggal dunia,anda satu-satunya yang tersenyum dan semua orang menangis....
hargailah orang yang tersayang.....

"sesungguhnya syurga anak dibawah tapak kaki ibu....." 

\
 "SELAMAT HARI IBU" buat umi..
segala salah dan silap harap dimaafi.....


by HARI INI DAN SEMALAM

5 comments:

Nem0 o0h Nem0 said...

happy mother day to ur mom. suka tgk pic yg first tu.switt! =)

iffizulkefli said...

aloooloooo pix 1st comel sgt..hehe :))

shifaa said...

SELAMAT HARI IBU , UMMI MEGAT (:

::FAIZ FARISH:: said...

pic last baby tu comel

hadifar-fyda said...

smpi kan salam HAPPY MOTHERS DAY t0 ur m0m.....sweet c0uple la...like 1st pix....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...