Followers

Thursday, August 4, 2011

CABARAN BANGUN SAHUR SEWAKTU ZAMAN KANAK-KANAK..~

Sambil tunggu nak bangun untuk sahur, tetiba aku teringat kembali zaman sewaktu kanak-kanak dulu..memang tak pikir apa da..yang pasti dulu kan "aku berpuasa hanya pikir nak dapat duit raya banyak dari umi dan walid"...hehe
jika tidak puasa duit raya akan dipotong,sehari puasa akan dapat RM1.00 , kalau setengah hari pun dapat upah RM0.50....pun jadi hehe
memang aku akan lumba ngan adik dan kakakku siapa dapat duit raya lebih nanti,konon bajet bleh kaya lah time besar nanti masuk duit dalam akaun bank kan...haha bestt sangat kot bila terkenang zaman kecil-kecil dulu,maklumlah baru nak belajar berpuasa kan...
RasaNnya ampa pun begitu jugak kan macamna mak bapak kita melatih kita untuk berpuasa.Sememangnya waktu kanak-kanak lah yang paling meriah sekali.Lebih meriah apabila tiba waktu untuk berbuka,kita yang kecil nie lah yang paling banyak kerenah di meja makan dan diberi keutamaan lebih. Segala yang kita nak semuanya dituruti oleh mak bapak kita kan..kan..?
kadang-kadang semua makanan kat atas meja semua kita nak telan sekaligus,padahal perut kecik ja dulu..makan x penah nak habis...haha!!
Namun melayan kerenah si kecil yang berlapar dan nafsu mahu pelbagai juadah ketika berbuka tidak sehebat cabaran mengejutkan untuk bangun sahur. Sedar atau tidak, orang dewasa pun liat nak bangun sahur,inikan pula kita yang kecil nie terutama yang baru belajar berpuasa.....Memang memerlukan kesabaran yang tinggi dalam mendidik anak-anak berpuasa kan..


sekian sahaja coretan ku untuk kali ini k..okk time's uppp..
masa untuk bangun sahurrr!!!!!
yang penting ingat kalau puasa x penuh,x boleh dapat duit raya banyakkkk!!!hehe
Aku sedar cabaran yang dialami oleh ibu bapaku semasa dahulu,,,,

terima kasih umi&walid....~

by HARI INI DAN SEMALAM

13 comments:

tomato said...

hahaha sama la .. kena upah singgit baru nak puasa . kekeke

iskandarzulkarn9 said...

besa lah tuu bdak2 zman nie kan kje pandang kt upah je baru dia buat...hehe

laskar pelangi said...

seronok bila ingat kembali kenangan zaman kanak kanak time puasa=D
yang penting, kalau pergi bzar..semua nak beli;D bila dah berbukak, tak habis pun kan.dah namanya perot kecik..ahaks!


selamat bersahur

robowtasmara said...

hahah, teringat time bdak2 dulu bole terminum air, padahal azan maghrib tinggal lagi 5 minit je lagi aiyoo =="

hadifar-fyda said...

tyme saya budak2 dulu....xpenah kena bagi upah tuk puasa....bapa just terangkan kenapa kita wajib puasa....

start puasa masa berumur 5tahun tp sekerat hari je la...:)

Nur Aizureen Md Zahir said...

Assalamualaikum :) heyp,,rajin plak singgah blog saya nk kejut bangun sahur yeh ~! kekeke

em,,mmg besh la sahur waktu budak2 dlu,,jenuh mak gerak soh bangun..depan makanan pon mata pejam pastu bila da siang bwu la rasa nyesal x makan sahur puas2 :p huhu

::FAIZ FARISH:: said...

sronokkan jd budak kecik/..

cik bubu said...

i lovee my parentsss :DD

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

aku slalu dapat duit dari wan....

huhu rindu arwah wan

IMANSHAH said...

betoi2, kejot berpuluh kali pun susah nak bangun

salwaismail said...

haha. tula pasal. poses sebab nak duit raya lebih. kalau tak puasa, duit rya kena potong. :DD

NuR 'aQiLaH said...

amboi gambo,

muncong mulot kat sape..gagaga

Amirah Suhana said...

sama2...well rasanya tu cara ibubapa didik.yela masa tu pon bape tahun..jgn pulak bila dah beso ni nak upah puasa jugakk.hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...