Followers

Wednesday, August 15, 2012

KISAH BANGUN SAHUR MASA KECIL-KECIL DULU



Sambil tunggu nak berbuka puasa, tetiba aku teringat kembali zaman sewaktu kanak-kanak dulu..memang tak pikir apa da..yang pasti dulu kan "aku berpuasa hanya pikir nak dapat duit raya banyak dari umi dan walid"...hehe
jika tidak puasa duit raya akan dipotong,sehari puasa akan dapat RM1.00 , kalau setengah hari pun dapat upah RM0.50....pun jadi hehe
memang aku akan lumba ngan adik dan kakakku siapa dapat duit raya lebih nanti,konon bajet bleh kaya lah time besar nanti masuk duit dalam akaun bank kan...haha bestt sangat kot bila terkenang zaman kecil-kecil dulu,maklumlah baru nak belajar berpuasa kan...
RasaNnya ampa pun begitu jugak kan macamna mak bapak kita melatih kita untuk berpuasa.Sememangnya waktu kanak-kanak lah yang paling meriah sekali.Lebih meriah apabila tiba waktu untuk berbuka,kita yang kecil nie lah yang paling banyak kerenah di meja makan dan diberi keutamaan lebih. Segala yang kita nak semuanya dituruti oleh mak bapak kita kan..kan..?
kadang-kadang semua makanan kat atas meja semua kita nak telan sekaligus,padahal perut kecik ja dulu..makan x penah nak habis...haha!!
Namun melayan kerenah si kecil yang berlapar dan nafsu mahu pelbagai juadah ketika berbuka tidak sehebat cabaran mengejutkan untuk bangun sahur. Sedar atau tidak, orang dewasa pun liat nak bangun sahur,inikan pula kita yang kecil nie terutama yang baru belajar berpuasa.....Memang memerlukan kesabaran yang tinggi dalam mendidik anak-anak berpuasa kan..

yang penting ingat kalau puasa x penuh,x boleh dapat duit raya banyakkkk!!!hahahaa itu cerita dahulu..sekarang bila dah dewasa cenggini mestilah kena ikhlas untuk beribadah kan ye dakk ..???...hehe


Aku sedar cabaran yang dialami oleh ibu bapaku semasa dahulu,,,,

terima kasih umi&walid....~

by HARI INI DAN SEMALAM

5 comments:

Cik Ila said...

sweetnye pic tu.haha

slm perkenalan.jumpa kt SB td. ;)

shafiqabdshukor said...

sama la kita..
nnt tiba giliran kita lak..

::FAIZ:: said...

same 2 me, masa kecil kalau puasa sehari dpt rm1.00

Prince Patrick said...

Hahah berpuasa untuk dapatkan duit...cadangan yang bagus sekali....

I am Me said...

singgah sini.. jemput ke blog sy jugak.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...