Followers

Saturday, December 25, 2010

KENAPA WANITA MUDAH MENANGIS..??

Jala-jalan makan angin..tetiba aku ada terbaca satu artikel yang boleh dikatakan menarik bagi aku untuk berkongsi dengan semua orang..ye lah..asyik bercerita tentang lelaki je..apakata aku bercerita tentang wanita pulak kan kali ini..hehe
Mengapa wanita menangis?’ Ini adalah persoalan yang amat menarik bagi aku yang berjaya dirungkai kan oleh Dato’ Dr. Haji Fadzilah Kamsah dalam sebuah rancangan TV.
Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyababkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.


1. Punca wanita menangis.
  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
  • Mengurangkan stress.
  • Tanda keinsafan/penyesalan.
  • Sebagai ugutan emosi.
Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya. Daya tumpuan akal seseorang wanita banyak dipengaruhi oleh emosi samada ia memberi kesan baik ataupun buruk.
Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2-3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.
2. Kesan tangisan.
  • Dapat perhatian
  • Suasana rumah tangga tergugat.
  • Lelaki jadi bingung.
  • Orang lain dapat mesej.
  • Mata bersih dan sihat.
The world stops at the moment when women cry.
"Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira..."
Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:
1. Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2. Selalu berdoa kepada Allah.
3. Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4. Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.
Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati)
Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. So, control your voice projection!
Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.


by HARI INI DAN SEMALAM

17 comments:

Anisa Hang Tuah said...

setuju laa(:

ugutan emosi.
ilangkan stress

rasa puas sbb menangis

huuuuuuuuu

iskandarzulkarn9 said...

anisa...!!wah3..
cepat2..sy nk tgk awk menangis...!!
hahaha

Ieda Syakilla said...

saya stuju dengan entri nie..mmg pmpuan lebih mudah kuarkan airmata die bndingkan dgn laki. ia sbg 1 cara utk bei ketenangan bil terasa sgt sedih..lau x nangis..rase cm ade something yg 'tak lepas' je.. rase bebanan..
:)

Asma Amira said...

nice one! :)

Aflina Affandi said...

suka menangis ? ermmm ,depends on that person :)

iskandarzulkarn9 said...

ieda syakilla..>>cepat lahh..menangis..!
sy nk tgk awk menangis...!
hehe

asma amira>>thankx~..heee

aflina affandi..>btol3..bak kata upin dan ipin..hehe

salwaismail said...

wah, suka entry ni.
jom nanges ramai2 jom
=p

amal syahirah yaakop said...

mne awk tawu ea??
wt kajian ea??

iskandarzulkarn9 said...

salwaismail>> eh..eh..awak nangis sorg2 dah laaa eh..
haha

amal syahirah>>x wt kajian pun lah..
byk membaca je lahh..hehe

adda said...

wah gitu,,,
nak nanges kuat2 la...nty ade org pujuk! ngeee~~~ ;p

mr.syazwan said...

habis kalau laki nagis macam mana??

adakah sama gak situasi nya???

ermm

=_=

Qaseh dalia adelia said...

mmg suka menangis pun hehe..kdg2 dengan tangisan je mampu luahkan segala2nya T_____T

harnani harun said...

gituuuuuuuuuuuuuu..:)

Ieda Syakilla said...

ade pulak nk tgok owg nanges..wek! hu3

maRisa canDy said...

saya pulak menangis bila saya sakit hati

AiSyAh said...

bgus entry awk ni..hehe

heart lover said...

cite yg bgos . bg perempuan tangisan adlah cra yg pling lembut utk meluah kn rasa hti . dh nm epn perempuan kn . :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...