Followers

Tuesday, February 1, 2011

KENAPA MESTI ADA PERASAAN CEMBURU...??



DEFINISI "CEMBURU" menurut kamus- adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri kekasih atau rakan..
(tetiba jadi rajin plak aku kan menyelidik menggunakan kamus..cewaahhhh)..haha

Sifat cemburu ini boleh juga boleh wujud dalam persahabatan ,adik beradik.
aku pernah juga terdengar "cemburu tandannya sayang"..
betul ke statement ini yah...?
ini yang kita hendak tahu kan..kan...??hehe

si penulis blog HARI INI DAN SEMALAM cuba merungkaikan dengan sifat cemburu ini..dan bagaimana pula dengan anda..?adakah anda juga mempunyai sifat cemburu...???
sesungguhnya sifat cemburu adalah naluri manusia yang sukar dibendung.
Namun begitu sifat terlampau cemburu yang mencapai tahap ‘cemburu buta’amat tidak digalakkan kerana ia boleh menggugat hubungan sesebuah rumahtangga begitu juga ketiadaan langsung sifat cemburu pula sebenarnya boleh membawa akibat buruk kerana ia boleh menjadi punca pasangan ‘mudah dikebas orang’.
Dengan itu terdapat dua jenis cemburu iaitu cemburu yang positif dan cemburu yang negatif...

Bila berbicara tentang cemburu juga, ramai menuding jari mengaitkannya dengan kaum hawa di mana mereka beranggapan bahawa kaum wanita ini sangat kuat cemburunya..tapi betul ke kaum hawa ini lebih tinggi tahap cemburunya..??bagi aku...agak betol lah kot kan...(jangan marah..hehe..)

Dalam soal ini, sebenarnya sama ada lelaki mahupun wanita masing-masing mempunyai sifat cemburu. Cuma yang membezakannya ialah tahap cemburu tersebut dan sejauh manakah perasaan cemburu itu berjaya dikawal...

sebaik-baikNya..terpulang kepada diri kita sendiri kan sejauh mana kita meletakkan tahap kecemburuan dalam diri kita..

anda pun dah besar panjang kan..seelok-elokNya perlu ada kesabaran dalam diri kita...yang penting adalah sifat "kesederhanaaN"..

wahh!!jadi penceramah motivasi plak kali nie kan..hehe


-SELAMAT BERAMAL-








by HARI INI DAN SEMALAM


12 comments:

MiSS NieSa said...

Cuti-cuti ni rajin cik abg nie mengupdated blog...
huhuhuhuhu`....

iskandarzulkarn9 said...

tuu lah psal..jd rajin pelik jepp..
padahal kerja skolah yang bertimbun tuu x sentuh lg pun..
hahaha

Eda said...

cemburu nye boleh cuti lama2..huhu

Asma Amira said...
This comment has been removed by the author.
Asma Amira said...

kesederhanaan. itu yg terbaek! :)

Ayuni said...

hm, dh Allah bg cemburu, hikhik...

harnani harun said...

budak2 xleh crita pasal cemburu...hehe...:)

iskandarzulkarn9 said...

Eda>>cemburu itu kan butaa..haha

asma amira>>yess!!i agree with you lahh..
haha...kesederhanaan itu baguss!!

ayuni>>ye lahh..sbb itu kita byk bersabar..
cemburu itu normal bg mnusia..

iskandarzulkarn9 said...

cik HH>>slumber je awk komen mcm tuu kan..haha
walaupun sy budak..tp sy ttap dah bsar dan matang..
hehehehe

mr.syazwan said...

cemburu x semestinya pada cinta sahaja

cemburu kecantikan atau kehenseman ada gak

cthnya

ko CEMBURU ku lagi hensem dari ko

cemburu gak tu kan

hahahahaha

lalalalal

=_=

::FAIZ FARISH:: said...

hahahaha Syazwan.. klakar

iskandarzulkarn9 said...

hahhaaa..die mmg kelakar gilaaa..
itu juga mmbuat kan aku juga mnjaddi cemburu...
tp x smpai tahap buta lg lah...
hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...