Followers

Friday, February 17, 2012

BILA KITA BERBICARA SOAL HATI =)


Bila kita berbicara soal hati, hati itu ada pelbagai rasa yang mana kadang-kala sukar untuk ditafsirkan dan sukar untuk dimengertikan. Manusia selalunya tertipu dengan apa yang ada dalam hati dan perasaan. Perasaan itu kadangkala akan menipu akal dan fikiran. Kadangkala kita merasakan sesuatu yang ada di depan mata kita itu adalah yang terbaik. Dan kita juga sering berprasangka apa yang kita ada itu tidak cukup dan tidak baik.

Hati dan perasaan memang ada dalam setiap diri manusia. Cuma yang membezakan ialah bagaimana kita semua menjaga hati itu supaya ia selari dengan akal dan fikiran kita. Jika terlalu mengikut perasaan dan kata hati, kita juga bisa mati. Akal fikiran dan pertimbangan yang baik sahaja dapat memandu kita kepada satu jalan yang betul.

Kadangkala kita semua ini suka berprasangka kepada orang di sekeliling. Orang yang berbuat baik dengan kita, kita akan berprasangka kononnya ada udang di sebalik batu. Ya, prasangka boleh jadi membantu hidup kita dan juga boleh membantutkan hidup kita. Kita sememangnya memerlukan prasangka tapi bukan prasangka yang membantutkan hidup kita. Tapi, biarlah prasangka yang berpada-pada..Kita cuma perlu berhati-hati dan jangan terlalu mengikut kata hati.

Ada pendapat mengatakan wujudnya hati yang busuk, dan hati yang baik. Bagaimana hati yang busuk itu dan apa pula hati yang baik itu? Bolehkah kita sebagai hamba Allah yang lemah ini membaca apa yang terbuku di dalam hati insan ataupun individu lain? Hebat sangatkah kita meneka? Hebat sangatkah diri kita ini bila kita dengan yakin dan megahnya berkata
"Aku tahu niat dia tu memang tak elok...niat dia saje nak tarik perhatian...niat dia itu...niat dia ini......niat dia memang nak mengenakan orang lain...niat dia nak menunjuk-nunjuk..."

Padahal diri kita sendiri pun kadang-kadang tidak dapat mengenal pasti niat dalam hati kita.. Mulut bicara lain, tapi di selubuk hati berkata lain. Bagaimana diri kita ini boleh yakin dan sangat pasti dengan niat orang di sekeliling kita? Sedangkan sesungguh-Nya Allah jualah yang lebih mengetahui.

Oleh itu, marilah kita muhasabah diri kita sendiri.Terlalu banyak kekhilafan diri.Kadang-kadang kita juga menjadi bingung hanya kerana perasaan sendiri.Kita juga sering berasa tidak pasti dengan diri sendiri.Semuanya kerana diri kita sendiri sebagai manusia yang lemah
.

by HARI INI DAN SEMALAM

7 comments:

[k]o{q}i[n] said...

puitis bro... hahahaha... senang je jwpn aku, layan org lain mcm mne kita nk org lain kita.. betul x??

Sarah Mohd Saleh said...

bese lahh tu manusia kan.tp kdg2 sgt plek,klu selame nih die tetbe wat jaat ttbe lak wat baik,plek tuh.lagi 3 jmaat agaknya.kihkih

anem ahia said...

ikut kata hati..boleh bawak mati woo...rajin2 muhasabah diri..pesanan untuk diri sendiri jugak...nice..

Aween Md Zahir said...

kadang kita damba yg terbaekk sedangkan masih byk khilaf dlm diri. betul,muhasabah itu penting :)

moga dpt yg terbaek,yg dihajati ^^

kYna 'cAnGgiH' said...

sungguh puitis.hehe .yup,dalam hidup perlu selalu muhasabah diri kita spye dpt mmperbetulkan sgle kslhan .

::FAIZ:: said...

Salah satu sbb saya suka blog ni adalah sbb gmbr cntik2

Si Gile Dan KeGILAannye said...

yup...penting tuh muhasabah diri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...