Followers

Friday, February 3, 2012

MENGIMBAU KEMBALI ZAMAN KANAK-KANAK DAHULU~

Alahai duduk lama-lama di rumah goyang-goyang kaki tetiba aku teringatkan zaman kecil dahulu..pernah tak anda terfikir permainan apakah yang anda main sewaktu kecil dahulu...??kalau ditanya budak zaman sekarang pasti ramai yang akan menyebut main video game..main game internet,,,FB lahh..kan..kan..?
sebagai budak lelaki..seperti biasalah, zaman bebudak dulu aku rasa permainan kita semua sama je kan..kan..??
bagi perempuan pun x kurang hebatnyaa,,2 kali 5 je..main semua kan..?haha
 Permainan dahulu  ada bermusimnya ..kalau time musim main layang-layang,sume main benda tu kan..kalo masa musim main guli..sume main guli..kan..kan..??haha 

zeropoint (memang jaguh bab lompat dulu nih...ahaha)

bagi aku sendiri..aku main ja semua permainan yang ada..sampai pernah jugak main masak-masak dengan budak pompuan..main getah..ape tah yang tali getah tu..yang ada step by step tuu..yang lompat-lompat tuu..adehh!dah lupa lahh..then,dulu selalu juga main jongkang jongkit.haha..

MAIN TUJU TIN


TUJU SELIPAR
erm..ohh..yaa..permainan lain yang aku main ialah tuju tin dan selipar..permainan ala2 softball jugak lah..memang beshh kalo balingan selipar itu terkena kepala seseorang..kalo time aku berlari...memang x ingat dunia daa...Usain bolt pun kalah....maklumlah takot kena tuju kan..(sakit kot,dulu aku pernah kena sampai nangis..hehe tapi kalo time aku untuk mengejar pulak...memang akan baling sekuat yang mungkin..balas dendam lah katakan..haha(nakal gila dulu kn...haha :p


zaman sekarang ada jual lagi x benda alah nie...?
tapi rasanya dah x jual..coz dah x da orang nak beli kan..aku sedih kat pak cik kedai runcit kt kampung hujung sana tuu.....x laku da zaman sekarang;-(
Bagi bebudak pompuan plak..kebiasaannya main pondok-pondok main anak patung kan..? aku ingat KAKAK aku dulu suka main benda ini..Masa itu ingat ia satu permainan..bila dah besar baru perasan yang itu ialah suatu pembentukan wajah bagi wanita dan ibu kan..?hehe..lawak-lawak..
Dulu-dulu..aku suka main lari-lari..maklumlah.. dulu memang buas..hyperaktif Person..memang x pernah kenal erti penat....haha..
zaman kanak-kanak adalah zaman yang kita sendiri tidak mengenal apa itu erti penat,erti duka.Yang tahu cuma kegembiraan sahaja. Aku sendiri mempunyai pengalaman seperti itu.Bak kata orang,kanak-kanak ini hidup didalam dunia yang penuh keseronokan yang menjadikan permainan itu sebagai sebagai bahagian daripada kehidupan mereka kan...kan..??


Anda pernah dengar "Police n thief anyone".......bunyi lagu dia " Polis n tif wan to jaga ....polis mati pencuri jaga"....kakkakakka.....nie pon best.....game nie paling lama....sembunyi tak hingat nyer.


p/s tak suka jadi Polis......sebab kena cari owang bagai nak mampos huhuhu
woww!!beshh ouuhhh jadi budak-budak..terasa ingin dilahirkan semula je..haha

" “When I was a kid, I didn’t have a laptop, iPod, Blackberry , PS3, Wifi or iPads. I played outside with friends, bruised my knees, made up stories and played hide and seek. I ate what my mum made. I would think twice before I said “no” to my parents. Life wasn’t hard, it was good & I survived. Kids these days are spoiled. ”
( facebook,2012)

#sampai Najwa latif yang berumur 16 tahun tuu pun dah pandai cipta lagu "cinta muka buku" ..tiap-tiap hari kat radio duk dengar lagu dia je..
kah kah kah!!
kanak-kanak zaman sekarang dah jauh beza, zaman dah berubah
but now, aku sudah perlahan-lahan melangkah ke alam dewasa, seronok kan bila mengimbau kembali zaman kecil-kecil dulu =)
anda pula bagaimana...???




BY HARI INI DAN SEMALAM

7 comments:

yuyu said...

yeahhh~~ for sure. zaman kanak kanak adalah zaman yang membuadkan kita tidak kenal erti lain melainkan keseronokan dan kegembiraan :)

Aween Md Zahir said...

panjat pokok !
nyorok-nyorok !
galah panjang,,rounders,,men guli,, men tutup oren,,batu seremban dll..byk game dulu2 yg besh ! wuuhuuu ~~

kiwi said...

kenangan manis tu. zaman sekarang semua dah maju, budak2 pun dah xpandang permainan dulu :)

Sayed said...

best gak topik ni...
tp jgn lupa folow blog saya juga ye..
http://kukumalusful.blogspot.com/

Sarah Mohd Saleh said...

yg barbie tuh pna ade kcik2 dlu.xkn megat pon maen gak ank ptg bj tuh

MEGAT ISKANDAR ZULKARNAIN said...

SARAH >> main je sume...layan ahhh..haha :D

Soleh Google ☁️ 👓 📙 said...

Sekarang mainan guli semakin canggih. Ada satu permainan seperti guli tapi dibuat dari besi dan main guli besi atas track

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...